Hygienické návyky, kúpanie, čistenie zúbkov, toaleta

Vydané  2. júna 2020, zverejnil 

Rodina v priebehu dňa zabezpečuje rôzne oblasti života pre svojich členov. V rámci každodenných aktivít sa viaceré činnosti pravidelne opakujú. V našich príspevkoch sme sa už venovali jedeniu a hre. Veľa sebaobslužných činností závisí od úrovne manipulačných zručností, o ktorých sme hovorili aj v rámci hrových aktivít. Deti sa učia koordinovať svoje pohyby so zrakom. Ak je zrak oslabený alebo chýba, je to pre dieťa náročnejšie zvládnuť. Potrebuje viac času na osvojenie a precvičovanie nových zručností a veľkú trpezlivosť rodičov. Platí to o obliekaní, pití, jedení, ale aj o osobnej hygiene. Dôležitou súčasťou prípravy dieťaťa pre život sú hygienické návyky.

K základným hygienickým návykom patrí umývanie sa, čistenie zúbkov a nosa, česanie, strihanie nechtov, toaleta, kúpanie. Vďaka pravidelnému režimu dieťa postupne začne tieto aktivity predvídať a aktívne sa zapájať. Slovné popisovanie rodičmi pomáha spájať aktivity s ich slovným označením. Umožní to neskôr porozumieť samotným slovným pokynom rodiča („ideme si umyť zúbky“).

Súbežne je veľmi dôležitý tolerantný postoj rodičov k možnosti ušpinenia sa dieťaťa. Je úplne normálne zašpiniť sa a potom to očistiť. (Platí to aj pre jedenie rukami, hru s plastelínou a pod.)

Úzkostlivá kontrola čistoty v rodine a nadmerné negatívne prežívanie prejavov nečistoty („to je kaka“) môže viesť k tomu, že dieťa neadekvátne vníma svoje telo a jeho funkcie. Dieťa prirodzene spoznáva svoje telo, ktoré niečo zo seba aj vylučuje – soplíky, stolicu, moč, hlieny. Ak sa dieťaťu podarí napr. vycikať do nočníka, smrknúť do vreckovky atď. odporúča sa primerane ho za to pochváliť, či dať mu najavo, že sa z toho tešíme.

Niekedy však dieťa samotné dáva najavo, že nie je danou aktivitou nadšené a radšej by sa jej vyhlo. Môže mať negatívne skúsenosti spojené s niektorou časťou tela napr. aj v dôsledku medicínskych zákrokov alebo predchádzajúcich iných skúseností. Preto je potrebný citlivý pozitívny prístup a rešpektovanie pocitov dieťaťa. Najmä nácvik toalety a jedenia sú oblasti, ktoré môže malé dieťa kontrolovať. Ak vycíti prílišný nátlak a stres u rodičov, učenie nových zručností sa môže stať príležitosťou pre vzájomný boj a tvrdošijný odpor.

Samostatné zvládnutie základných hygienických činností uľahčí zaradenie dieťaťa do kolektívu, prijatie rovesníkmi. Prinesie tiež viac pohody do rodinného života. Nezávislosť v bežnom živote podporuje u každého dieťaťa rozvoj sebadôvery, sebaúcty a kontroly nad vlastným životom. Stojí za to postupne dieťa zapájať do jednotlivých aktivít a zvyšovať jeho samostatnosť. V každodennom zhone je pre rodičov náročné nájsť čas na pravidelný nácvik sebaobslužných zručností. Niekedy skôr podporí tento nácvik zmena prostredia, zapojenie iných dospelých (prípadne starších súrodencov) do opatery alebo detský kolektív. Dieťa môže skôr prijať novú zručnosť v rámci nejakej zmeny ako prirodzenejšiu, než od svojich rodičov. V konzultácii s poradkyňami včasnej intervencie je možné vybrať si vhodnú zručnosť, na ktorú je dieťa pripravené a naplánovať postupné osamostatňovanie dieťaťa.

Na začiatku je nutné zoznamovať dieťa so základným vybavením určeným na osobnú hygienu. Hygienické pomôcky mu pomenovávame, poskytujeme na preskúmanie aj v rámci hry. Ukazujeme, ako ich používame osobne (hrebeň, kefky, hubky na umývanie, mydlá, zubná pasta). Dieťa sa učí orientovať v priestore kúpeľne, na umývadle, vo WC, hľadá si uterák. Všímame si pokusy napodobiť aktivity a podporíme ich rozvíjanie aj na bábike, mackovi. V súčasnosti je veľmi medializované časté umývanie rúk. Deti sa rady hrajú s vodou a tento návyk obvykle nevyvoláva odpor dieťaťa. Umožníme mu podľa jeho možností zapojiť sa do umývania a osušovania tváre a rúk. Ak nedosiahnu na umývadlo, poslúži aj malý lavórik.

Telesné a zmyslové obmedzenia môžu narúšať pocit bezpečia dieťaťa napr. pri posadzovaní na nočník, vkladaní si kefky do úst, či vloženia dieťaťa do vane. Proces rozvoja hygienických návykov a samostatnosti je u detí so zrakovým a viacnásobným znevýhodnením veľmi individuálny a bežne trvá dlhšie. Z týchto dôvodov sa k téme vrátime v nasledujúcom príspevku.

Spracovala: Otília Čechová, Miroslava Ďurajková

Spracované podľa:

  • M. Brambring: Divergent Development ofManual Skill in Children Who are Blind or Sighted, Jurnal of Visual Impairment and Blindness, AFB, April 2007, 212-225
  • R. L. Pogrund, D.L.Fazzi, Early focus, American Foundation forthe Blind, 2010
  • https://primar.sme.sk/c/20921235/umyvanie-prvych-zubov-ako-si-vytvorit-rutinu-ktorej-sa-dieta-nebrani.html
  • https://www.drmoravcikova.sk/ako-ucit-na-nocnik-spravne/

Prečítajte si aj naše ostatné články

Rozvoj dieťaťa a podpora rodičovstva

Vitálne kapacity

Spánok

Obliekanie

Hygiena

Hra

Jedenie

Interakcie a vzťah

Povedali o nás